pátek 9. února 2018

Karak, aneb trochu prázdné podzemí


Karak je původní česká hra, tak trochu ve stylu Dungeon Questu od FFG. Vezmete náhodně dílek jeskyně - přiložíte, jdete na něj, něco se stane. To něco bývá nejčastěji souboj s nestvůrou, případně nalezení pokladu. Postavy hráčů mají každá dvě odlišné speciální schopnosti (např. přehoz kostek, možnost ignorovat monstra, vylepšování útoku), jinak se liší pouze ksichtem. Boj je jednoduchý, mrsknete dvěma kostkami, ve snaze přehodit sílu potvory. Uspějete - získáte nějaký bonus, většinou zbraň, klíč od pokladu, nebo magický svitek. Neuspějete - kousne vás to o jeden život. Ale můžete být v klidu, zemřít se ve hře přes jakoukoliv snahu nedá, ztráta životů vás maximálně trochu zpomalí, léčit se dá poměrně snadno. Hra končí v momentě, kdy někdo vytáhne žeton draka, a rozseká ho na kousky. Poté se sečte počet truhel s poklady všech hráčů, a kdo jich získal nejvíce, stává se vítězem. 

Přirovnání k Dungeon Questu je opravdu jen orientační. Karak je především hra rodinná, ideální dle mého názoru na hraní s menšími dětmi (dle Albi 7+, nebál bych se i nižšího věku). Vše je zde naprosto jednoduché, přímočaré, bez nutnosti výrazně přemýšlet, řešit nějakou taktiku, číst nějaké texty. Prostě táhnete dílek, táhnete potvoru, hodíte kostkami, a to je tak vše. Hra je totální luckfest, ale to si myslím, že pro hraní s dětmi není výrazně negativní faktor. Samozřejmě pro hráče hra postrádá nějakou větší hloubku, a po čase začne být značně repetitivní. Každé kolo totiž probíhá víceméně stejně, nějaký velký faktor překvapení se zde bohužel nekoná. Jednotlivé dílky jeskyně se od sebe téměř neliší, nejsou zde žádné pasti, ani jiná speciální pole jako v DQ. A to, jak se dungeon staví, také nehraje žádnou velkou roli. Absence možnosti smrti také značně snižuje napětí při hře. Potvor je pouze asi 8 druhů, takže se bohužel velice rychle okoukají. Herní doba není úplně v pásmu jednoduchého filleru, pokud se vám nepodaří rychle najít draka, a nějakým šťastným hodem ho rychle vyřídit, hra může trvat i přes 45 minut. Což si myslím, že je možná zbytečně dlouhé na to, co hra nabízí. Nicméně jako hru pro děti bych Karak klidně doporučil. Pro hráče, toužícího po nějakém jednoduchém filleru, bych spíše doporučil poohlédnout se po něčem jiném - kratším a se zajímavějšími herními možnostmi.


- Jednoduchost, přímočarost, absence textů - ideální pro hru s menšími dětmi
- Možnost zcela vypnout mozek po nějaké náročnější hře


- Repetitivní 
- Pro hráče postrádá výraznější napětí a hloubku, pouze čistý luckfest
- Na to co hra nabízí poměrně dlouhá herní doba



Žádné komentáře:

Okomentovat