Znáte ten pocit, kdy se probudíte z hibernace, na lodi tma, bordel, smrad, všechny alarmy zapnuté, a kdesi v dálce slyšíte chrochtání čehosi, co rozhodně nechcete potkat. Neznáte? Tak nyní máte jedinečnou šanci, díky polským chasníkům z Awaken Realms.
Nemesis lze hrát ve dvou módech - semi-coop, což znamená, že se probudíte z hibernace s pár přáteli, kteří ale vždy nemusí mít úplně stejný názor na to, co se má na lodi odehrát a jak (a komu). Druhou variantou je čistý coop, kdy jsou vaši přátelé opravdu přátelé, a ne převlečené svině, a silami společnými se snažíte nějak přežít. Pokud nejste přecitlivělá másla, doporučuji rozhodně první variantu. Když nemůžete nikomu věřit, zábava je rozhodně větší. Všichni začínáte v jedné místnosti uprostřed lodi, vtip je v tom, že všichni s jiným úkolem. Na výběr máte vždy ze dvou, jakmile na někoho vyskočí první vetřelec, musíte se rozhodnout který z úkolů se pokusíte splnit, přičemž jejich plejáda je poměrně široká. Můžete být good guy, a mít za cíl přistát s celistvou lodí na Zemi, můžete být magor co se snaží loď sabotovat, můžete být vědec snažící se v laborce rozpitvat vetřelce a odhalit jejich tajemství, atd. Často je součástí cíle nutnost ve zdraví opustit loď, čehož lze docílit v evakuačních modulech. A věřte mi, není to lehké. Málokdy se totiž poštěstí, že úkoly ostatních hráčů mezi sebou korespondují. Často je to spíše tak, že každý se snaží o něco jiného, případně úplně o opačné věci. Není nad to, když vámi pečlivě opravené motory někdo opět zničí, pracně nastavený kurz k Zemi někdo změní na krásný výlet na Mars, nebo váš útěk před hladovým vetřelcem někdo okoření zavřením dveří přímo před vaším nosem.
Tažený úkol tedy výrazně ovlivňuje vaše chování na lodi. To zahrnuje zpočátku převážně zkoumání místností, kdy každá má nějaký specifický efekt, který lze využít. Máte zde místnost pro hašení požárů, místnost pro otevírání/zavírání dveří, ošetřovnu, skladiště zbraní, můstek kde se nastavuje kurz, příjemné hnízdo vetřelců, kde můžete nabrat vejce, ale není radno se zde příliš zdržovat, laboratoř, kde se zkoumají vzorky a lze odhalit slabiny vetřelců, atd. atd. Místností je hodně, jejich rozložení náhodné, tedy každá hra jiná. Dále lze často v místnostech hledat předměty, zahrnující jak zbraně na boj (často dost marný) s vetřelci, tak obzvláště potřebné medicínské vybavení jako lékárničky, obvazy, léky, dále pak nejrůznější nářadí, oblečení a další užitečné věci.
Váš pohyb po lodi je řízen pomocí karet, kdy na provedení dané akce potřebujete buď speciální kartu (např. karta Hledání, pro dobrání předmětů), nebo karty pro provedení obecné akce zahazujete. Tedy např. pohyb do sousední místnosti stojí zahození jedné karty. Každý hráč má také rozdílnou postavu - od vojáka, přes technika, po invalidu. Rozdílná postava rovná se rozdílné vybavení a rozdílné speciální karty. Tedy např. vaše postava může mít speciální kartu, umožňující po zahrání pohyb skrz ventilační šachty, což nikdo jiný nedokáže apod.
S pohybem je nicméně třeba být opatrný. Dělá totiž hluk, a hluk svolává vetřelce k večeři. Když to s hlukem přeženete, vyskočí na vás oslizlý přítel, a máte problém. Většinou je poté nejrozumnější zvolit taktiku "kvičet a zdrhat". Ani to se však často neobejde bez nepříjemných kousanců, které vám způsobují újmu na zdraví. Zranění lehká se ještě dají rozdýchat. Pokud se kupí, nebo dostanete horší zásah, jsou zde zranění těžká, která už vás mohou nepříjemně omezovat. Například takové krvácení - pokud ho nezastavíte, každé kolo vám přibývá další a další lehké zranění, tzn. během pár kol je po vás. Ještě že tu je možnost navštívit ošetřovnu. No jo, ale co když je na druhém konci lodi? Aby toho nebylo málo, mohou vám vetřelci při styku (...) kromě zranění předat i syfilis, resp. infekci. Karty infekce vám do budoucna nepříjemně omezují počet akcí, které můžete provést. Navíc nemusí jít jen o syfilis, část karet může obsahovat parazita. Což se dá opět řešit - např. na operačním sále. Pokud to řešit nebudete, je určitá pravděpodobnost, že až se budete na konci hry smát ostatním v únikovém modulu, polechtá vám útroby něco horšího než akutní průjem. A všichni z jistých filmů víme, jak příjemné takové vylíhnutí parazita je.
Vetřelců je více druhů, potěšit vás může obyčejná larva, kterou lze snadno zabít, ale když se vám na něj přisaje, můžete mít problém. Klasickou zábavu obstarávají tzv. Dospělci, což je nejběžnější forma hnusáků. Nejběžnější rozhodně neznamená, že si s nimi snadno poradíte. Zabít je lze, ale pokud nejsou vyzkoumané jejich slabiny v laboratoři, není to nijak jednoduchá záležitost, a taková férovka s Dospělcem pro vás taky nemusí dopadnout dobře. Furt jsou ale výrazně příjemnější, než setkání se samotnou Královnou. Tam je opravdu nejrozumnější okamžitě zdrhat, neboť kousnutí od Královny mohou snadno znamenat konec vašeho působení ve hře. Obzvlášť pokud už jste načatí z předchozích vetřelčích ochutnávek.
Prozkoumávání lodi tedy není žádný med. Často se na vás chvilkově usměje štěstí, např. když objevíte rychle vámi hledanou místnost, jen aby bylo vystřídáno pocitem totálního zmaru, když do kýžené místnosti skočí vetřelec, terminál který potřebujete použít se rozbije, a aby toho nebylo málo, v místnosti začne hořet. Loď je vůbec dost nestabilní, tedy netrápí vás jen to, že jste na nejspodnější příčce potravního řetězce. Také postupující rozpad lodi, či požáry, mohou vaše působení ve hře neslavně ukončit. Bohužel, v honbě za splněním svých sobeckých cílů, se málokdo o nějaký požár stará, hra tak poměrně často končí destrukcí lodi a smrtí všech na palubě.
Na Nemesis je neuvěřitelná zejména její atmosféra. To jak věrně dokázali autoři převést feeling vetřelčích filmů do deskové hry, před tím je potřeba opravdu smeknout. Neustále máte ve hře strach, že to nestihnete, že na vás někde něco vyskočí, zrovna když se to nejméně hodí, plány se vám neustále hroutí jak domeček z karet, zranění přibývají, atmosféra houstne, do toho někdo spustí autodestrukci...prostě nádhera. V té hře je všechno, co byste v ní chtěli tematicky mít. A nejlepší na tom je, že ty mechanismy naprosto hladce dohromady fungují. Je až s podivem, kolik tam toho autoři zvládli nacpat, a jak to všechno ladí, a tvoří nejen naprosto skvěle atmosferickou, ale i skvěle hratelnou a především zábavnou hru.
Kola odsýpají opravdu rychle, žádné dlouhé analýzy tahu nejsou potřeba, navíc je opravdu zábava sledovat počínání ostatních hráčů. A to zejména když se jim nedaří. Znáte to, cizímu neštěstí se nejlíp směje, a když pozorujete, jak se kolegovi zcela hroutí plány, vetřelci ho okusují ze všech stran, zatímco vy si v klidu opravujete motory na druhé straně lodi, působí vám to velké potěšení. Tedy jen do chvíle, než se podobné radosti začnou dít i vám. Což bývá většinou jen otázka času.
Hra je samozřejmě hodně náhodná, prostě čistý ameri-trash. Při velké smůle trochu hrozí, že zemřete značně předčasně (nám se to zatím u nikoho nestalo), je potřeba s tím počítat. Úkoly se také svojí obtížností dost liší, a při určité konstelaci vašich úkolů a úkolů ostatních, může být vaše situace mírně depresivní. Nicméně tahle hra není primárně o vítězství. Je o atmosféře a zábavných, často hodně hektických situacích, vyhrocených koncích, kudlách v zádech, atd., prostě o zážitky zde nikdy není nouze. A v každé hře vznikají zapamatování hodné situace, o kterých můžete vyprávět. Už jen to je pro mě vždy známkou skvělé hry, a není mnoho kousků, které by byly schopné zprostředkovat podobný zážitek. Když si k tomu přičtete excelentní zpracování všech komponent a velice svižně ubíhající gameplay bez prostojů, máte adepta na jednu z nejlepších a nejoriginálnějších her všech dob. Pro mě tedy určitě.
- Atmosféra hustá jak slizová zátka na vetřelčím vejci, dokonalé převedení feelingu filmových Vetřelců do deskové hry
- Množství obsahu a možností ve hře, které stále dohromady tvoří extrémně zábavnou hru
- Zpracování - super od miniatur po poslední žeton
- Odsýpající tahy, interakce s ostatními + zábavné sledování tahů ostatních, žádná hluchá místa
- Vhodné pro všechny počty, více herních módů (čistý coop rozhodně také není špatný)
- Náhoda občas zařízne víc než je zdrávo
Žádné komentáře:
Okomentovat