Ke hře jsem přistupoval jako
k záležitosti hlavně pro děti, a trochu se bál přílišné infantilnosti
celého dobrodružství. Po několika zahráních jsem ale příjemně překvapený. Téma
je opravdu spíše dětské, ale podle mě nemůže pohoršit ani dospělého. Tedy pokud
dotyčný není vyloženě nepřítelem pohádek či fantasy příběhů. Příběh samotný
zatím vypadá krásně a na řadě míst i poměrně temně. Nejsou tam tedy nutně jen
roztomilé hračky v růžových šatičkách, ale na straně zlounů najdete třeba
pavoukovité Plížáky, nebo třeba takového Temnonoše, v jehož hrudním koši
srdce nebije, takže při střetnutí s ním se doporučuje mířit spíše na hlavu J. Hezké je i propojení příběhu do herních
mechanik, počínaje charakterovými vlastnostmi jednotlivých plyšáků, přes
propracovanost karet předmětů, kterými plyšáky můžete vybavit, až po placení
vybavení u kramáře měnou v podobě knoflíků, či ztrát životů v podobě
ztráty vaty. Zbraně také nejsou jen suchými předměty, které dávají bonus k
hodu, autor do hry vtipně zakomponoval i jejich reálné vlastnosti, které
z použití některých zbraní vyplývají. Např. sekáček na maso má sice velký
bonus na útok, ale pokud Plyšák ztratí moc vaty, tak už ho prostě neunese a
nelze ho v boji použít. Nebo další silná zbraň - nůžky - způsobí, že když
hodíte na pohyb šestku, tak vám uštědří jeden zásah, a tedy ztrátu jednoho
žetonu vaty. Poučku neběhej s nůžkami asi od svého rodiče slyšelo nejedno
dítě. I tyto drobnosti dotváří celkovou atmosféru a vylepšují zážitek
z hraní.
To nejzajímavější, co nám Plyšová
Hlídka přináší, je velká kniha příběhů, a zejména díky ní jde nejen o dobrou hru,
ale také o hru originální a poměrně inovativní. Kniha příběhů obsahuje na levé části herní plán, kam nasadíte
plyšáky i zloduchy (za předpokladu že v dané kapitole nějací jsou,části příběhu jsou i zcela nebojové). Druhá polovina pak nabízí samotný příběh, který
se k danému prostředí váže, někdy i s dodatečnými pravidly a instrukcemi, které jsou vázané na konkrétní situace či prvky na herním plánu. Vše je přehledné, jednoduché a silně tematické. Dokonce se hra i drobně větví dle vývoje událostí na
konkrétní mapě. Nestihli jste vlak? Tak popadněte vozík a jede se dále na jiné
straně, akorát výsledná cesta může být krkolomnější.
Co se týká samotných herních mechanik, celá hra je řízena barevnými kostkami. Hráč si každé kolo vytáhne pět kostek z pytlíčku, následně provede akce, přičemž kostky mají různé barvy a využití. Stejně tak jednotliví plyšoví hrdinové mají své speciální schopnosti. Jednu stálou, kterou lze využít kdykoliv, další tři pak mohou využít s pomocí srdíček, která nasbírají v průběhu hry. Vše je vymyšleno jednoduše a elegantně. V boji je potřeba přehodit obranou sílu potvory, kdy k tomuto účelu můžete použít libovolné množství kostek dané barvy. Při útoku na blízko červené, na dálku pak zelené. Žluté slouží k hledání dalšího vybavení, modré nemají speciální efekt (občas se na ně ale odkazuje konkrétní test nebo schopnost plyšáka). K tomu můžete potkat ještě černé kostky, které aktivují nepřátele, a bílé, které vám doplní vatu, pokud hodíte stejně nebo více než je vaše aktuální plyšová hodnota. Posledním typem jsou kostky růžové, které slouží jako žolík, nahrazují tak jiné barvy (vyjma černých a bílých).
Co se týká samotných herních mechanik, celá hra je řízena barevnými kostkami. Hráč si každé kolo vytáhne pět kostek z pytlíčku, následně provede akce, přičemž kostky mají různé barvy a využití. Stejně tak jednotliví plyšoví hrdinové mají své speciální schopnosti. Jednu stálou, kterou lze využít kdykoliv, další tři pak mohou využít s pomocí srdíček, která nasbírají v průběhu hry. Vše je vymyšleno jednoduše a elegantně. V boji je potřeba přehodit obranou sílu potvory, kdy k tomuto účelu můžete použít libovolné množství kostek dané barvy. Při útoku na blízko červené, na dálku pak zelené. Žluté slouží k hledání dalšího vybavení, modré nemají speciální efekt (občas se na ně ale odkazuje konkrétní test nebo schopnost plyšáka). K tomu můžete potkat ještě černé kostky, které aktivují nepřátele, a bílé, které vám doplní vatu, pokud hodíte stejně nebo více než je vaše aktuální plyšová hodnota. Posledním typem jsou kostky růžové, které slouží jako žolík, nahrazují tak jiné barvy (vyjma černých a bílých).
Překvapením pro mě bylo, že hra není jen o tupém házení 1k6, ale že lze kostky i kombinovat, v rámci možností předávat mezi sebou, a ve výsledku tak taktizovat, co ještě je v pytlíku a jak ve hře dále postupovat. Chcete např. zkusit hodit dvěma žlutými kostkami zvlášť, a pokusit se tak najít dva předměty? Je to možné, ale znamená to hodit na každé kostce čtyři a více (toto číslo se liší v závislosti na konkrétní mapě). Pokud nechcete riskovat, tak zkusíte raději hodit oběma kostkami zároveň a předmět tak získáte s mnohem větší pravděpodobností. Tento princip funguje i ve všech dalších aktivitách, a propočítávání míry rizika je důležitým a povedeným prvkem hry, nemáte zde pocit, že jste pouze obětí vrtkavé štěstěny. Fakt, že je hra kooperativní, není jen o tom, že hráči hrají na stejné (vycpané) straně, ale mohou si i pomáhat. Za utracenou kostku lze například jeden dílek své vaty předat spoluhráči, kterého tak dovycpu či dokonce oživím, pokud by byl třeba v boji omráčen. Pravda, představa jak si můj plyšák odřezává kousek malinké plyšové ručičky pro kamaráda, asi není úplně child friendly, ale zkušený rodič to nějak okecá J. Stejným způsobem lze např. předat kostku plyšákovi do obrany.
V Plyšové hlídce budu jen těžko hledat nějaké větší chyby. Za mě jsou
to zatím jen drobnosti. Vadí mi např. že můžete mít jen jeden předmět
v každé části plyšákova těla. Toto omezení je nejcitelnější u zbraní. Někdy
by se hodilo mít na výběr dvě zbraně, na dálku i na blízko, ale to zkrátka není možné. Jakmile najdete druhou zbraň, můžete ji vložit do pracky svého či
spoluhráčova plyšáka, ale sami si nemůžete nic odložit (třeba do plyšového batohu), a pokud mají plyšáci dobré zbraně na blízko, chtě nechtě musíte někdy solidní zbraň na dálku zahodit, s tím, že už
ji neuvidíte. Tento problém možná nebude tak velký ve hře třech až čtyřech hráčů, ale ve dvou plyšových zoufalcích je to znát. Ideální by byla možnost vždy na začátku
aktivace nebo po nalezení předmětu přezbrojit, a uložit alespoň jednu zbraň do
batohu nebo vaku (netuším, co nosí plyšový méďa nebo slon na zádech). Ale je to hra cílená
hlavně na děti, takže z toho nechci mít zase plyšový Descent J.
Druhá výtka, která
platí zejména pro hru zkušenějších hráčů, je příliš nízká obtížnost. Chápu, že
hra je pro děti a autor záměrně chtěl, aby bylo možné zvítězit v podstatě
vždy. Pokud se ji ale rozhodnou zkusit i zkušenější starší hráči, tak právě nízká
obtížnost a tím pádem malá výzva, kterou hra představuje, pro ně dost možná bude negativem. Je potřeba nicméně říci, že autor už nabízí na oficiálních
stránkách variantu, která hru ztíží dle vaší potřeby. Osobně s touto modifikací
hraji i se synem, protože mám rád, když je hra alespoň v některých
momentech výzvou, a se základními pravidly snad ani prohrát nelze. Škoda, že tato možnost úpravy nebyla již součástí původních pravidel, protože hra se snaží hravou formou děti i
vychovávat, a k životu přece patří kromě
výhry i občasná ta prohra.
Na závěr mohu říci, že Plyšová
Hlídka je jednou z nejoriginálnějších her poslední doby, která funguje
dobře nejen jako hra pro děti. Věkově by se dala rozehrát už od nějakých 6 let,
i když si myslím, že je lepší, pokud dítě umí alespoň trochu obstojně číst, a
tím pádem se více zapojit do hry.
Jako rodinná hra nemá konkurenci.
Autor: Džejkob
Žádné komentáře:
Okomentovat