pátek 29. listopadu 2013

Invaders aneb lidé vs. vetřelci


O této hře se zatím moc nemluví. Přivezl jsem si ji z Essenu, takže jsem se pokusil sepsat takovou menší recenzi s dojmy. Pokusím se o víkendu i nafotit nějaké karty a hodit do galerie.

Popis hry a pravidla:
Invaders je nová karetní asymetrická hra pro 2 hráče od autora Revolveru Marka Chaplina. Jedná se opět o primárně karetní hru, kdy jeden hráč kontroluje invazní vetřelce a druhý pak hraje za lidstvo. Ve hře je ale kromě karet i hrací deska. Na ní jsou symboly karet u 3 zón ve kterých se bojuje a dále pak nabídka 5 speciálních jednorázových akcí pro každého hráče a sloupec s plánem invaze(nevím jak to přeložit). Herní princip je velmi jednoduchý. Oba hráči si líznou 5 karet z vrchu balíčku. Hráč kontrolující Vetřelce začíná vždy první. Ve draw fázi si musí líznout 2 karty z balíku a pak lze hrát libovolný počet karet z ruky do jedné ze 3 zón(všechny karty které mají sílu-symbol blesku aspoň 1) na hracím plánu nebo použít jejich okamžitý efekt a odhodit na discard(karty bez symbolu blesku, např. znič určitý typ karty soupeře). Každá zóna má limit max 4 karet(pokud opět nějaká karta nenaznačí něco jiného). Karty mají 2 typy vyvolávací ceny. První je cena odhození určitého počtu karet, stejně jako v Revolveru. Druhá tzv. drain cost se platí odhozením určitého počtu karet z vrchu balíku. Jsou karty u kterých je nutno platit obě tyto ceny a jsou i karty, které mají jen jednu a nebo je vyvolávací cena dokonce 0. Samozřejmě některé karty mají i doplňující efekty, např. něco se stane když přijdou do hry apod. Kromě toho má lidstvo ještě k dispozici balíček 11 hrdinů. Ve hře musí být vždy 1 hrdina, který kromě síly nabízí i speciální schopnost využitelnou při obětování. Hrdina je ihned po zničení nebo obětování nahrazen dalším z balíčku. Hráč hrající za vetřelce jako jediný musí každé kolo zaútočit(lidstvo neútočí vůbec) a to ve všech zónách, kde má nějaké vyložené karty. Výsledek boje se vyhodnotí jednoduše sečtením síly všech karet na každé straně. Pokud má vetřelec vyšší sílu, pak lidstvo odhodí tolik karet z vrchu balíčku, o kolik je vyšší síla vetřelců. Takto se vyhodnotí boj ve všech 3 zónách. Pokud se Vetřelcům nepodaří donutit lidstvo odhodit alespoň jednu kartu z vrchu balíku, čehož je možné dosáhnout kromě vyhrané bitvy i efekty jiných karet, žeton na stupnici invaze klesne o jedno pole dolů. Jen pro doplnění, lidstvo má ve 2 krajních zónách základní sílu 3 a v prostřední pak 5. Je to stejné jako v Revolveru, kde také v některých lokacích byla bonusová síla pro bandity. Na herní desce jsou pak jednorázové akce, které manipulují s kartami nebo jejich lízáním a jsou zde i další efekty.

Cíl hry a podmínky vítězství:
Invaders je hra asymetrická, proto má každý hráč rozdílné podmínky vítězství. Vetřelec vyhraje pokud lidstvo nemá z čeho líznout 2 karty na ruku, tzn. v balíčku zbývá 2 nebo méně karet na začátku draw fáze(nejčastější vítězství), dále pak vyhraje pokud je všech 11 hrdinů odstraněno ze hry nebo je síla 2 krajních nebo 1 prostřední zóny snížena na 0(některé karty to umožňují, ale asi to bude spíše rarita). Poslední možnost je speciální karta, kterou když udržíte ve hře na 5 kol, tak také zvítězíte(obvykle je však zničena). Lidstvo nejčastěji vyhraje tak, když se žeton na sloupci Invaze dostane z 10 na 0. Dále pak může zvítězit když vetřelci nemají z čeho dolízat 2 karty na ruku a nebo opět pomocí speciální karty, kterou je nutno udržet 5 kol ve hře.

Dojmy a hodnocení:
Začnu tím co převládá a to jsou pozitivní dojmy. Hrozně moc se mi líbí grafika karet, zejména tedy ilustrace samotné. Přítelkyně mi po první hře oznámila, že hra je super, ale že by radši hrála už jen za lidi, protože jsou prý karty vetřelců strašně realistické a „ošklivé“, což je v tomto případě nutno brát jako nejvyšší pozitivum J. Zpracování opravdu nelze nic vytknout a nádherné ilustrace vás dokážou vtáhnout hodně do hry. Vůbec celková atmosféra je skvělá a za každou stranu hra nabízí úplně odlišný zážitek. Za lidstvo se zoufale bráníte hordám všemožné havěti, za vetřelce zase nemilosrdně likvidujete a pleníte. Líbí se mi taky různorodost karet a to že ilustrace souvisí s tím co karta dělá. U asymetrických her někdy bývá problém s vyvážeností stran. Invaders ale zatím v tomto směru žádnými neduhy netrpí. Vyhrál jsem za obě strany a vždy to bylo napínavé skoro do poslední karty. Hra mi přijde i dostatečně variabilní a komplexní. Díky schopnostem na herním plánu jsou i možnosti co dělat v případě, že máte špatné karty nebo potřebujete dolízat, i když je to často vykoupeno i nějakou cenou. Negativ moc není. Na první pohled je patrné, že je tady několik prvků převzatých z Revolveru. Není se čemu divit, jde o stejného autora. Nemyslím si ale, že by to byla jen vylepšená kopie s jiným tématem. Je tady přesně to, co mi v Revolveru chybělo(např. boj ve 3 lokací oproti jedné v Revolveru) a dost věcí navíc. Někomu může vadit, že tu ta podoba s Revolverem prostě je, takže to bych bral jako jediné negativum této hry, aspoň z mého pohledu. Obecně pokud to srovnám, tak oproti Revolveru mi přijde, že v Invaders se dá dělat více věcí, je to náročnější na taktiku a rozmýšlení co kam kdy zahrát. Na druhou stranu mi je Revolver bližší tematicky a někdy se hodí i to že je jednodušší, tzn. i rychleji odsýpá a nezavaří se u toho tolik mozkové závity. Obě hry mám rád a obě můžu doporučit.
Za mě je hodnocení tak 8 z 10 a pro mě je to zatím nejlepší nesběratelská karetka co jsem kdy hrál.

Sluj index 8,0 / 10


Žádné komentáře:

Okomentovat