Tak konečně jsem to otestoval ve dvou. Musím říct, že smekám před autorem, že se pustil do hry tohohle typu, protože ve hře toho rozhodně není málo, a otestovat a odladit vše tak, aby to fungovalo, muselo dát fakt zabrat. Ne že by hra byla nějak extra složitá, komponent je sice miliarda, pravidly se člověk musí trochu prokousat, ale všechno celkem dává smysl, a nejasností bylo překvapivě minimum. Hráli jsme základní variantu, dostali jsme se k prvnímu drakovi, který nás nemilosrdně pojel, tedy hra skončila v 10. kole. I tak se setupem a lovením v pravidlech, byl celkový čas kolem pěti hodin. Což je dost. Musím ale říct, že ten čas uběhl fakt příjemně, a vůbec mi to nepřišlo tak dlouhé. Hra je takový mix Runebound/Talisman/Mage Knight - resp. Mage Knight jaký jsem myslel, že Mage Knight bude. Snažíte se vylepšovat svého hrdinu, získávat nové vybavení, skilly, zabíráte území, těžíte, bojujete s monstry, v pokročilé variantě i plníte úkoly. Zdá se toho hodně, ale vše je celkem dost osekáno tak, aby to bylo co nejjednodušší, a hra nikde nedrhla a neztrácela tempo. Tedy nemáte zde miliardu vybavení, s miliardou různých statistik. Nejsou zde epic questy s příběhy, možnostmi výběru. Postavy jsou jen čtyři, skilly má každá vždy stejné, jen se otevírají postupně, dle jejich levelu. Žádný výběr z několika skill "stromů", jako někde v rpg hrách. Prostě ve hře je toho napěchováno opravdu dost, ale ty jednotlivé prvky jsou vždy vlastně na maximum zjednodušeny. Někdy mě to trochu mrzelo, např. u skillů bych byl rád, kdyby bylo více na výběr, nebo kdyby byly trochu zajímavější - např. u mága máte jen čím dál silnější kouzla, která se ale projeví jen tím, že daná kouzla mají lepší rozsahy kostek a zásahů. Tedy pocit, že jste se konečně naučili silné kouzlo "blesky", a teď konečně usmažíte tu těžkou level 3 potvoru, je ve výsledku takový lehce neuspokojující. Rozdíl oproti základnímu skillu je totiž jen v tom, že dáte větší zásah s horším hodem. U Euthie prostě složitost mechanismů do značné míry ustoupila rychle plynoucí hratelnosti, a tento přístup je vidět na každém aspektu hry. Co je ale důležitější je fakt, že hratelnost mi zatím přijde skvělá. Myslím také, že hra je ideální ve dvou. V takovém případě jste totiž buď na tahu, nebo táhne protihráč, a vy v tu chvíli hrajete za nepřátele. Tedy prakticky žádný downtime. Ve čtyřech lidech už by se ale člověk jistě mohl začít v tazích protihráčů celkem nudit, což bohužel je neduh všech podobných her. Dodnes si vzpomínám na příšernou hru Mage Knightu, kde jsem odehrál tah, a dalších 15-20 minut znuděně koukal, jak se někdo v opačném rohu mapy snaží spočítat, zda může zabít nějakou potvoru nebo ne. Zde to samozřejmě kvůli jednoduchosti nebude nikdy tak špatné, ale ve více než 2 hráčích už nějaké to hluché místo bude, a u 4-5 hodin trvající hry to může být trochu nepříjemné. Srovnání s Mage Knightem se vůbec nabízí, protože hra působí na první pohled dost podobně, vizuálně i herně. Zatímco ale Mage Knight je totální počítací porod, který vás i přes krásný vizuál unudí k smrti svou relativní složitostí a suchostí mechanik, zde je to přesný opak. Vše jednoduché, mrsknete kostkama, něco se stane, jede se dál, žádný velký brainstorming. Hra má několik variant, včetně možnosti začínat hru od libovolného kola, na což jsem celkem zvědavý, zda to bude fungovat, hrát třeba od 11. do 21. kola, již s částečně vybaveným hrdinou, by mohlo být možná zajímavější, než začínat pokaždé s totálním vidlákem bez předmětů a skillů. Trochu se děsím pokročilé varinty, kde se hraje od nuly s úkoly, až do příchodu finálního draka ve 21. kole. Což si myslím, že ve dvou hráčích znalých pravidel může i tak zabrat kolem 6-7 hodin. Ale už jen to, že jsem celkem natěšený tuhle variantu vyzkoušet, vypovídá hodně o tom, jak se mi hra líbila. Komponenty jsou trochu retro style, ale ve mě to probouzí takovou příjemnou nostalgii RPG her z 90.let, takže za mě super, žádnou stížnost na provedení nemám, přestože zmíněný Mage Knight je kvalitou komponent určitě o dost výše. Hra na stole vypadá krásně, jen tedy místa zabírá opravdu hodně, tak na to pozor. Tedy závěrem musím říci, že je to příjemné překvapení, hra pro mě splňuje to, co Mage Knight nezvládl, občas zamrzí absence více možností výbavy/dovedností, větší rozdílnost postav, ale to hlavní je, že je to hodně zábavné, i přes značnou délku partie.
Ahoj a díky za pěkné shrnutí pozitiv a negativ hry. Jsem moc rád, že to tak vnímáš, naším cílem bylo udělat relativně jednoduchou intuitivní hru na hrdiny, kde si může člověk toho hrdinu pořádně vylepšovat. :-) Sám jsem byl trochu zklamán z těch možností vylepšování schopností, není toho mnoho, ale herně to tak funguje myslím lépe než ten předchozí model. :-)
OdpovědětVymazatPíši sem ale hlavně proto, že bych vřele doporučil hru zkusit ve třech! Hra byla tak nejvíce testována při 2 a 3 hráčích a myslím, že nejlepší zážitky jsou právě při třech hráčích, ikdyž minulý víkend jsem to hrát s nováčky ve třech až téměř do konce kolem 7 hodin... :-)
Ještě se jen zeptám, jestli můžeme případně na našem webu http://legendsofeuthia.com/ odkázat na Tvé dojmy z hraní?
Moc díky a hodně zábavy při hraní :-)
Tadeáš
Zdar, díky za přečtení, i když netuším, jak si to tu objevil :)
VymazatJak jsem psal, tomu zjednodušení schopností apod. celkem rozumím, bylo by to krom jiného mnohem náročnější na správné odladění. Na druhou stranu to trošku omezuje variabilitu hry. Rád bych třeba v další hře zkusil mága trochu jinak, bohužel tady vím, že to bude stejný mág, se stejnými postupně se zlepšujícími útoky. Co se týče počtu hráčů, ve třech bych to asi taky bych ochoten zahrát, jen moc nevím, co třetí hráč přináší navíc, kromě delšího čekání na kolo. Jasně, je tam ta možnost krást druhému útočící potvoru, ale to je z interakce mezi hráči asi tak vše. Protože mám tendence být silně netrpělivý, přijde mi, že s přihlédnutím k tomu, jak dlouhá je to hra, tak je ideální právě nemít žádný nebo téměř žádný downtime, a to splňuje hra ve 2 nejlépe. 7 hodin mi zní trochu děsivě, to je skoro na Twilight Imperium :D Ale jak říkám, první hra mě utekla příjemně, i přes 5 hodinovou herní dobu. Jen je těžké najít si tolik času častěji. :D
Mé dojmy určitě použít můžeš jak je libo.
Filip
Vlastně jsem to objevil docela náhodou, když jsem zkoumal Deskožrouta, na stránkách máme profil hry a právě brzy ho budeme aktualizovat, všiml jsem si, že jsi tam označen, že hru máš a když jsem klikl na Tvé jméno, uviděl jsem tam web, tak mě jen zajímalo, co tam najdu a překvapilo mě, že je tu o nás zmínka...
VymazatUvidíš, vyzkoušej, ve třech mi to přijde prostě lepší, objevuje se více mapy, více možností, vše v obchodech se víc protáčí. Mohu převzít monstrum, zabím jiného hráče, více využívat pole k těžení u ostatních atd...
Jinak paráda, díky, měj se fajn.
T.