Tahle hra si prostě místo v top-tenu zasloužila, i přesto,
že jako jedinou z celého seznamu již hru nemám. Byla to jedna z her, co mě po
delší době herního půstu, přitáhla zpět k moderním deskovkám, za což jsem jí
vděčný. Rozhodně zde ale není pouze z nostalgie. Principem hry je kooperativní
procházení nejrůznějších questů z prostředí Pána Prstenů, se svojí družinou,
kterou tvoří vámi postavený balíček karet. Zde máte zastoupeny vždy tři hlavní
hrdiny (na výběr jsou prakticky všechny známé i neznámé postavy z tohoto
světa), na něž pak nabalíte vedlejší jednotky, kouzla, předměty a vylepšení.
Nutno říci, že balíček je potřeba přizpůsobovat potřebám výpravy, rozhodně to
není tak, že postavíte jeden ultimátní, kterým rozdrtíte všechno. Hra je
extrémně TUHÁ, už první questy z první řady, dokážou řádně potrápit, a některé
pozdější jsou již opravdu drsnou výzvou. Což je pro kooperativní hry jedině
dobře, nikoho by nebavilo hrát hru, kterou prochází jak nůž máslem. Hra funguje
výborně i jako singleplayer, nejlépe si jí ale užijete ve dvou, kdy se dá
zajímavě taktizovat, a pomáhat si na strastiplné cestě za vítězstvím.
Zpracování - ač karetka, jedním slovem nádherné, ilustrace jsou co karta to
umělecké dílo. Znovuhratelnost je nekonečná, na trhu je k mání již tolik různých
dobrodružství, že to snad ani není možné vše projít. Od Hobita, až po temné
Khazad-Dum. Questy jsou nádherně atmosférické, často i velmi specifické - např.
Hon na gluma, každý působí dost jiným dojmem, na každý funguje jiná strategie.
Formát LCG sice moc v oblibě nemám, tady to ale jako zápor brát prostě nelze.
Nikdo nikoho koneckonců nenutí kupovat si všechny expanze, už s prvním cyklem
je k dispozici taková dávka dobrodružství a možností stavění balíku, že to není
šance hned tak vyčerpat. Samozřejmě jistý útok na peněženky to je, ale téhle
hře to člověk rád odpustí. Těžký, atmosférický, ultimátní koop, pro fanoušky LOTRa, co mají možnost si kvalitně zahrát ve 2 hráčích, určitě povinnost.
9. Mare Nostrum: Empires
První zástupce mého nejoblíbenějšího žánru area control,
který se postupně propracoval do top ten až po vícero hrách. Hra je zasazená do
starověku. O vítězství se tu přetahují národy Řeků, Římanů, Mezopotámců,
Egypťanů a Kartága. Každý národ se liší, i když ne tak výrazně jako třeba v
Chaosu, přesto - každý má trochu jiný feeling a hraje se za něj jinak. Jak
už to tak bývá u asymetrických her,
určitě se najdou po hře názory, že některé národy to mají "lehčí",
podobně jako třeba Greyjoy v GoT, nicméně já osobně už viděl vítězství za 4 z 5
národů, a dle statistik na BGG ta vítězství byla za všechny +- vyrovnaná. Další
plusem jsou celkem 4 možné cesty k vítězství, z nichž dle mého názoru jsou
některé obtížnější než jiné, nicméně při správně přizpůsobené taktice, lze
vyhrát na cokoliv, a už jsem zažil vítězství na každou z podmínek, stejně tak
opět výše zmiňovaná statistika na BGG (vzorek tuším ze 60+odehraných her)
ukazovala, že se vyhrávalo na všechny druhy vítězství, a četnosti se výrazně
nelišily. Hra kromě klasického
přetahování o lokace a zdroje, nabízí i zajímavý ekonomický model - obchod se
surovinami. Ten je zde trochu specifický, a rozhodně zpočátku působí poněkud
podivně a nadbytečně. Pokud tomu ale dá člověk pár her šanci, zjistí, že i u
toho zdánlivě zbytečného vyměňování surovin se dá leccos vymyslet a získat pro
sebe značnou výhodu. Bohužel nové hráče tato fáze mlže poněkud nudit a mají
tendenci jí dolfáknout. Boje jsou zde celkově jednoduché, klasické hození
kostkami dle počtu jednotek a kdo dá víc zásahů, ten se víc směje. Celkově bych
to vlastně docela dobře přirovnal ke Hře o trůny, jen to trvá 2x méně
času, člověk nepotřebuje 6 lidí u stolu,
a je tam podle mě víc strategických možností. Jako téměř všechny podobné hry
hra může mít trošku problém s kingmakingem, ale osobně mi to nepřišlo tak
hrozné. Nestává se také tak často, že by došlo k vymazání hráče z mapy, jako se
řasto děje v GoT, což je fajn, většinou bývá každý z hráčů až do konce
relevantním faktorem pro hru, když už ne adept na vítězství.
Stále si drží osmé místo, opět jsem trochu rozvažoval, protože DF není úplně typickou
hrou, nicméně osobně se u ní vždycky tak bavím, že jsem jí prostě musel
zařadit. Jedná se v první řadě o tzv. dexterity hru, tedy hru na zručnost. O co jde -
procházíte dungeon se skupinou hrdinů - potud klasika - jenže, zatímco v
klasickém dungeon crawlu házíte kostkami na výsledek, zde házíte kostkami na
terč...přičemž čím lépe se trefíte, tím větší paseku naděláte. A trefit se
rozhodně není tak jednoduché. Navíc často máte situaci stíženou různými
speciálními podmínkami, za jakých musíte házet. Kupříkladu tak jednou házíte
nedominantní rukou, jindy např. se zavřenýma očima apod. Celá hra je zpracována
jako parodie na klasické fantasy, což také dobře přispívá k
celkové pohodové atmosféře. Ale nejedná se samozřejmě jen o tupé házení
kostkou, hra má svojí hloubku a je přiměřeně těžká. Na výběr je spousta postav,
každá má své speciální schopnosti, monster je také celá řada, do toho si můžete
vylepšovat hrdiny novými předměty, kupovat léčivé lektvary atd. Ke hře v současné době
existují již čtyři rozšíření, zastupující jednotlivé elementy, která dále
rozšiřují možnosti hry, přidávají nové potvory, předměty, postavy, speciální
schopnosti, nové speciální kostky...S kompletním portfoliem rozšíření, jsou
možnosti hry už opravdu velké, lehce možná na úkor klesající obtížnosti. Ve správné skupině lidí je zábava vždycky
zaručena, a já jsem u toho zažil už hodně momentů, na které se vzpomíná i s
odstupem, což je podle mě přesně kritérium tvořící dobrou deskovou hru. Z tohoto důvodu si
tato specifická hra místo v top tenu určitě zaslouží.
7. Champions of Midgard + Dark Mountains, Valhalla
Jediný zástupce euro-her. Ne že
bych se tomuhle stylu her úplně vyhýbal, občas si rád nějaké to euro dám,
nicméně pravda je, že nemám rád taková ta suchá, kde se dá vše spočítat a cílem
je vlastně jen do toho co nejdéle čumět, abych ideálně optimalizoval svůj tah. Hrát
tohle pak ještě s pár AP náchylnýma hráčema je fakt o nervy. U Champions of
Midgard tohle většinou nenastává. Hra není tak složitá jako jiná eura
(namátkově Tzolkin) z hlediska možností, tedy nad úvodní fází hry
(workeplacement), není potřeba přemýšlet zase tolik. Hlavní věcí, díky které se
tato hra odlišuje od suchých eur je ale fakt, že je zde kostkový souboj. A
především ze soubojů získáváte vítězné body. Jasně, někoho mlže štvát, že ho
kostky mohou pojet, ale pro mě je to právě tenhle prvek, který děla z
průměrného workerplacementu skvělou hru. Hra má i pár dalších náhodných prvků
(karty setkání např.), takže prostě vše si zde nespočítáte, nicméně náhodě
rozhodně můžete jít naproti optimalizací své strategie. Co je potřeba zdůraznit
jsou dvě rozšíření, která ke hře letos vyšla (Dark Mountains, Valhalla), která
do hry přidala výrazné množství nových možností, zejména pak možnost
managementu "mrtvých" kostek, a další skvělé prvky, které hru krásně
doplňují, přitom zachovávají relativní jednoduchost. Hra je skvěle hratelná i
ve 2, ve 3,4 super, s rožšířením je možost přizvat i pátého hráče. Možností co dělat, kam jít, s kým
bojovat je potomfakt hafo. Do toho schopnosti hrdinů, hrdinské kostky,
plníte questy, používáte runy, a hlavně, těšíte se na každý další boj, jestli
tu svinskou potvoru sundáte, nebo si vás dá k večeři. Jedna z mých
nejhranějších her poslední doby a pokaždé super zábava.
6. Robinson Crusoe: Adventures on the cursed island
Ultimátní coop na pustém ostrově,
jehož hlavní devizou je atmosféra. Ve hře je cca 9 různých questů, jeden si na
začátku vyberete, a musíte splnit daný úkol do určitého počtu kol. Každý quest
vás v průběhu hry většinou nějaka ohrožuje, pojíždí (počasí, kanibalové, etc.).
Do toho se snažíte co nejlépe přežívat na pustém ostrově, lovit jídlo,
vylepšovat osadu, vyrábět nástroje, prohledávat ostrov. Scénáře jsou místy dost
tuhé, a cesta za vítězstvím nebývá jednoduchá. Nejlepší na celé hře je její variabilita,
de facto na každou akci jednak házíte kostkama, jednak si lížete z rozsáhlého
balíku karet vlastně to, jak jakákaliv vaše činnost dopadla. Při průzkumu tak můžete
narazit třeba na aligátora, při stavbě na vás může spadnout střecha, atd.
Událostí je fakt velké množství a stát se může opravdu leccos. Což skvěle
vytváří napětí a hutnou atsmoféru. Bez dobré kooperace se zde fakt výhry
nedočkáte, nicméně tím že má každý své workery a každý tahá karty událostí,
které se ho týkají, ve hře není tak výrazný nešvar kooperativních her, tj. že
jeden hlavní hráč buzeruje ostatní a říká jim co mají dělat a kam maj jít. Za
mě jednoznačně nejlepší coop co jsem hrál.
5. Kemet
Další zástupce oblíbených area kontrolů, Kemet patří
jednoznačně k těm nejlepším. Vypíchnout je v první řadě potřeba krásné
zpracování, včetně miniatur jednotek, které jsou dokonce obarveny jakýmsi
shadem, a vypadají luxusně. Tematicky je hra zasazená do starověkého Egypta,
kde soupeří o nadvládu místní božstva, z nichž jedno kontroluje každý hráč.
Téma celkem neotřelé a příjemná změna oproti klasickým fantasy / sci-fi. Herně
se jedná o celkem specifický primárně útočný area kontrol - zde se opravdu na
nějaké betonování v základně nehraje, jediná cesta k vítězství vede přes
neustálou řezničinu o lokace, na ztráty se příliš nehledí. Tedy pokud někam
naběhnete s celou armádou, není až tak podstatné, že všichni zařvou, hlavně
když to bohové ocení vítězným bodem. ˇUtok a kontrola lokací je to hlavní, z
čeho se body sypou, při defenzivě většinou nic nezískáte. Dalším důležitým
prvkem je individuální zlepšování vlastností vašich armád i ekonomiky, pomocí
speciálních dílků. Jsou zde k dispozici např. dílky zvyšující sílu vaší armády,
poskytující vám extra finanční příjem, ale i dílky propůjčující vám služby
některého z monster. Výběr správných bonusů je velice důležitý a musíte mu
přizpůsobit celou vaši strategii. Hra hodně rychle odsýpá, hráči se střídají po
jedné akci, z kterých vybírají na herní desce svého boha, a velké průtahy jsem
nikdy nezaznamenal. S novými hráči občas chvíli trvá, než se začne něco dít,
protože nejsou zvyklí na to, že se v podobných hrách v takovém měřítku řeže
hned od začátku. Hra je díky tomu ale skvěle dynamická, a pořád se něco děje.
Obzvláště ke konci to pak bývá dost frenetické, získat poslední body je
nejsložitější a jak se přiblížíte na dosah konce, ostatní vás nemilosrdně
pojedou. Hra je dobře hratelná ve 3,4 i 5 hráčích, nejradši mám asi variantu 3
a 4, v 5 už to trvá malinko déle než přijdete na tah, a já bývám dost
netrpělivý :). Ale pokud máte partu bez AP, problém není ani 5 lidí u stolu.
Thumbs up!
4. Cyclades
Další area control, tematicky
zasazený do starověké řecké mytologie - Krakenové, Pegasové, Medusy a podobná
havěť. Velmi specifický mechanismus, kdy dražíte v aukci přízeň jednotlivých
bohů, přičemž na základě toho, kterého boha vydražíte, máte specifické akce ve
svém kole. Kupříkladu s Poseidonem můžete hýbat svým loďstvem a bojovat na moři,
stavět přístav, kupovat nové lodě. Cílem hry je postavení dvou metropolí, čehož
lze dosáhnout různými způsoby. Vlastní stavbou, pomocí karet filosofů, nebo
mojí neoblíbenější cestou - poctivým dobýváním. Ve hře máte možnost kontrolovat
mytické bytosti, které vám přinášejí specifické výhody a schopnosti, jejichž
využití není radno podceňovat. Ke hře existují dvě větší rozšíření - Hades a
Titans, osobně hraji pouze s Hadesem, přináší do hry kromě jiného zejména
možnost vydražit a hrát za Hadese, ve hře je tak více možností jak se řezat
mezi sebou, což mám rád. Druhé rozšíření mě příliš neoslovilo, s Titány už je
hra dost výrazně pozměněna, a dle mého spíše k horšímu. Tedy za mě základ +
Hades. Hra příjemně odsýpá, do aukce se zapojují všichni, takže to není nuda, a
tenhle mechanismus se ke hře dobře hodí a je celkem originální. Příjemná herní
doba, hratelné ve 3-5, samozřejmě je zde lehký kingmaking, resp. hráč co se
jako první začne blížit k zisku druhé metropole, to většinou pěkně schytá, ale
o to více je potřeba plánovat dopředu a pečlivě sledovat ostatní + sledovat
karty mytických bytostí, a v nejlepsím okamžitu to nakombit takm abyste
ukončili hru bez šance ostatních na reakci. Jedna z nejlepších her žánru.
3. Libertalia
Nenápadná ale skvělá hra, pro
všechny příznivce decentního svinění a mindgames. O co jde - každá partie má
tři kola, každý hráč má na ruce 9 zpočátku
stejných karet postav. Každá postava má různé schopnosti. Některá vám poskytne
vítězné body, jiná zabíjí cizí postavy, jiná vám dá nějaký postih, ale když
přežije dostatečnou dobu, získáte větší bonus atd. atd. Postav je opravdu velké
množství (kolem 30), nejrůzněji se mezi sebou kombí, a vtip je především v tom
kdy a jakou postavu zahrát, aby vám přinesla co největší benefit, a kdy si jí
naopak pošetřit na jindy. Snažíte se v tomto směru i neustále odhadovat co
udělají vaši soupeři, a občas je to opravdu velké psycho. Postava nerozhoduje
jen o tom, kdy a jakou budete mít k dispozici schopnost, ale také o tom, jaký
budete mít podíl na kořisti z loupežné výpravy, což je více než podstatné. Každou
hru se hraje s obměněnou sestavou postav, s jiným rozložením pokladů, takže
variabilita je zajištěna. Hra není příliš friendly pro analysis-paralysis
hráče, kteří se snaží zoufale vymyslet všechny možné kombinace, které mohou
nastat,a mohou se tak před vyložením karty solidně šprajcnout. Tohle lze
vyřešit bohužel snad jen přesýpacími hodinami, u téhle hry bych je celkem
doporučoval. Jinak je to ale skvělá zábava, u které po celou dobu silně tečou
nervy - neustále se modlíte, aby vám někdo nesejmul skvělou postavu, co vám může
přinést tunu bodů, když přežije, modlíte se aby na vás nevyšly z pokladu jen
prokleté relikvie (negativní body), abyste nezprasili nějaké potenciální kombo,
naopak chcete toho zprasit co nejvíce ostatním hráčům. Hra je pokaždé napínavá
od začátku do konce, a ještě se mi nestalo, že by se u ní někdo skvěle nebavil.
Vysvětlit efekty postav může být napoprvé náročnější, ale jakmile to všichni
pochopí, už je to jen super rubačka.
2. Blood Rage
Area kontrol + draft, to jsou
hlavní mechaniky týhle pecky. Draft je esenciální, můžete při něm vytvořit
super komba (včetně např. různých bonusů za to, že vám umírají válečníci),
najmout si epické nestvůry do vaší armády, vylepšit vaše řadové vikingy, nabrat
si questy k pozdějšímu splnění, bojové karty když půjde do tuhého atd. Po fázi
draftu následuje fáze kdy se snažíte kontrolovat lokace a splnit questy. To je
důležité pro zisk bonusů a vítězných bodů. Hra je zasazena do oblíbeného
prostředí severské mytologie, atmosféru skvěle dotváří luxusní zpracování, v
čele s epickými fugurkami nejrůznějších severských potvor - trollů, hadů, elfů
a dalších. Musím zde uznat, že bez figurek by hra byla poloviční. Řežba, kdy
proti sobě stojí třeba 5 vikingů, mořský had, obr a trol, stojí fakt za to, a
ve hře o podobné situace není nouze. Boj o nadvládu nad územím je opravdu
nelítostný, ale jen při správné kombinaci nadraftovaných karet a jejich
použitím, můžete dosáhnout vítězství. Možností a různých komb, je ve hře spousta,
a často jedna karta/kombo, které se zdálo v jedné hře šíleně přesílené, je v
další hře nahrazeno kartou/kombem jiným. Hra je přitom poměrně snadno vysvětlitelná
a uchopitelná, narozdíl třebva od Chaosu, je skvělá i ve 3 hráčích, lze jí
doplnit i mini rozšířeními (Gods of Asgard a Mystics of Midgard) , kdy
doporučuji hrát rovnou se všemi - ještě dále vybrušují skvělou hratelnost. Nelze
než doporučit komukoliv, kdo má rád téma/area control/pořádnou řežbu/draft.
1. Chaos in the old world
Jediným negativem téhle hry je
její jistá vstupní náročnost. Za prvé potřebujete čtyři hráče. V menším počtu to
prostě nefunguje jak má (v pěti to jde pokud máte rozšíření). Co je
"horší" je fakt, že zde máte 4, (potažmo s rozšířením pět) rasy,
která se každá hraje jinak, má jiné schopnosti, karty, jednotky a hlavně
podmínky vítězství. Tedy není úplně jednoduché vysvětlit na začátku pravidla a
kdo, jak a proč má hrát. Ne že by hra byla nějak extrémně pravidlově složitá, myslím,
že je to pravidlově tak na úrovni Kemetu, Cyclades a podobných. Chaos je prostě
spíše hra složitá na zahrání a ovládnutí. Pokud hrají tři hráči, co hru znají,
a jeden, který vůbec netuší, která bije, nejenže ten dotyčný pravděpodobně
dostane ošklivě na prdel, navíc k tomu často naruší vybalancovanost hry, a
ovlivní tím výrazně výsledek ostatních. Což se samozřejmě dá říct o spoustě
jiných her, podobně markantní je to třeba u GoT. Každopádně když tyto vstupní
překážky překonáte budete odměneni opravdu nabušeným zážitkem, který máloco
překoná. Každá strana konfliktu má různé taktiky, svinící karty, hrajete na
jiné cíle, zároveň se snažíte znemožnit plnění cílů ostatním, hru silně
ovlivňují i různé globální události, navíc s rozšířením můžete jednak hrát i za
krysí národ, jednak do hry přináší nové karty pro každého boha, a zcela novou,
ještě nakombenější sadu karet událostí. Hra přitom netrvá nijak dlouho, herní
doba je okolo 1,5-2 hodin. Jen je prostě nutné tuhle hru zahrát vícekrát, aby
do toho člověk pronikl. Po prvním zahrání není podle mě šance, a bohužel leckdo
to může i částečně zatratit (například poté co ho totálně přejede nadržený
Khorne). Ale opravdu stojí za to tomu dát vícero šancí, tahle hra si to fakt
zaslouží, je to naprostý klenot AC žánru a podle mě dosud nejlepší hra E.
Langa.
Honorable mentions
Rex: Final Days of an Empire:
Hra, která není vysoko v seznamu jen proto, že se k ní bohužel často nedostanu. Podobně jako Chaos vyžaduje delší vysvětlování a je složitější na správné zahrání. Navíc nejlepším počtem hráčů je 6 lidí, což se často na takto epickou hru dohromady nedá, k tomu herní doba bývá určitě přes 3 hodiny. Je to nicméně velká škoda opomenout tento klenot, protože je to epický area kontrol, taktéž se zcela asymetrickou hrou za různé národy, plus má skvěle zvládnutý prvek diplomacie, což je u AC her next level. Skvělá hra vycházející ještě ze stařičké Duny. Rozhodně doufám, že se k ní v brzké době zase dostanu.
Honorable mentions
Rex: Final Days of an Empire:
Hra, která není vysoko v seznamu jen proto, že se k ní bohužel často nedostanu. Podobně jako Chaos vyžaduje delší vysvětlování a je složitější na správné zahrání. Navíc nejlepším počtem hráčů je 6 lidí, což se často na takto epickou hru dohromady nedá, k tomu herní doba bývá určitě přes 3 hodiny. Je to nicméně velká škoda opomenout tento klenot, protože je to epický area kontrol, taktéž se zcela asymetrickou hrou za různé národy, plus má skvěle zvládnutý prvek diplomacie, což je u AC her next level. Skvělá hra vycházející ještě ze stařičké Duny. Rozhodně doufám, že se k ní v brzké době zase dostanu.
Žádné komentáře:
Okomentovat